Warning (2): session_start(): open(/home/governance/mod-tmp/sess_es1la6euc7rccbi6779h4cpcn5, O_RDWR) failed: Permission denied (13) [CORE/Cake/Model/Datasource/CakeSession.php, line 610]
Український досвід навчальних гуртків за шведською моделлю: конкретні зміни у житті громад » Освіта дорослих

Український досвід навчальних гуртків за шведською моделлю: конкретні зміни у житті громад

ГУРТ вже знайомив своїх читачів із прикладами навчальних гуртків у Швеції. Саме у цій країні протягом XX ст. почав поширювалась цей інструмент неформальної освіти.

Видання "Навчальні гуртки" дає таке визначення поняттю гуртка:

  • вільне й добровільне вивчення умов і можливостей людства, суспільства, трудового життя, природи, культури й навколишнього середовища;
  • це усвідомлення сили, спроможності та задоволення від створення чогось разом;
  • разом з іншими бути здатним набувати нових знань та ретельно досліджувати дійсність з метою розвитку свого власного суспільства.
У цьому матеріалі пропонуємо ознайомитися із прикладами діяльності таких гуртків в Україні, які діють в рамках проекту «Громадянська просвіта для успішної громади». Українські гуртки наглядно ілюструють - цей унікальний метод навчання може підіймати якнайширший спектр питань і проблем, актуальних для громади.

Ірина Превор, керівник гуртка "Громадянське представництво", с. Сукачі, Іванківського району Київської області:

- З вересня 2012 року я проводила в громаді села Сукачі Іванківського району гурток "Громадянське представництво". План гуртка був розрахований на рік з подальшим підбиттям підсумків роботи та моніторингом суспільної думки.

Гурток мав на меті популяризацію ідей громадянського представництва, лобіювання своїх інтересів та надання підтримки громаді в просуванні громадських ідей та інтересів. Громадянське представництво або адвокасі – це організовані зусилля, спрямовані на системні і незворотні зміни в навколишньому середовищі – громаді, а також захист прав та інтересів членів громади.

Ідею гуртка підтримали місцеві активісти. В основному, жінки. Ми затвердили план  роботи, визначили час і збирались раз на місяць.

Ми запрошували людей, які були цікаві як для самої громади, так і для преставників гуртка.

Наприклад, до нас приходив  юрист, адже гуртівців цікавили питання з юридичної сфери. Також ми обговорювали як просувати свої ідеї у ЗМІ або як висвітлювати роботу, яку ми робимо в громаді. Зокрема, запрошували журналістку нашої місцевої газети Тетяну Рябокляч, і вона поділилась своїм досвідом у цій сфері.

Звісно, є труднощі. Насамперед, сільська громада досить пасивна, особливо у робочий час. Але ті люди, які стали членами гуртка, були налаштовані на роботу, адже прийшли сюди добровільно і свідомо.

Адвокасі - це щось нове і перетворення в суспільстві теж нові. Люди самі хочуть щось змінити, хоча, можливо, не знають  як. Тому цей гурток став підтримкою і в інформаційному плані, і в моральному.

У гуртках здійснюється інтерактивна робота. Всі люди працюють разом і це дуже важливо. Завжди має бути керівник гуртка, який планує заняття і бере на себе відповідальність за те,  як це все відбувається. Але, разом з тим, всі учасники  почувають себе вільно і знають один одного. А проблеми, якими вони цікавляться, стосуються всіх гуртківців і громади загалом.

Крім того, зараз в Сукачах діє гурток "Жіноче лідерство", яким також керує  Ірина Превор. Учасники гуртка - здебільшого  жінки, які хочуть розвивати свої лідерські здібності для ефективної роботи з людьми. У гуртку займаються 10 активісток. Тут своїм досвідом лідерства ділиться сільський голова Петро Коноваленко. Тематика проведених занять стосується гендерного аспекту лідерства, обговорюється західна традиція жіночого лідерства, а також діяльність  правозахисних та жіночих організацій.

Олександр Деркач, керівник гуртка"Подорожник", село Тарасівка Зіньківського району Полтавської області:

- Гурток "Подорожник" розпочав свою діяльність після візиту до нашого села гостя зі Швеції, експерта з розвитку технології навчальних гуртків в Швеції - Бенгта Олофа Йохансена.

Під час зборів громади, де був присутній пан Йохансен, були визначені найважливіші проблеми нашого села. Ми обговорили способи вирішення громадою Швеції схожих проблем. Саме тоді і виникла ідея організації гуртка "Подорожник", до складу якого увійшли 12 громадських активістів села різного віку.

Ми збираємось майже щотижня, в приміщенні сільської бібліотеки. Під час зустрічей обговорюємо нагальні питання села та його жителів.

Перш за все, метою нашого об'єднання є питання ремонту дороги в центрі села Тарасівка, який не проводився ще, мабуть, з часів розпаду СРСР. За цей час невелика ділянка, близько 300 метрів дороги набула жахливого вигляду. По цій частині дороги неможливо було їхати.
 

На перших засіданнях гуртка було обговорено, як здійснити задумане, що саме потрібно зробити для досягнення мети. Були запрошені сільський голова та керівник "Райавтодору".Коли всі питання були вирішені, ми провели вирівнювання, засипали щебенем центральну дорогу, та, частково, дороги на прилеглих вулицях.


Звісно, це не повне укладання асфальту, але, все ж  тепер їздити стало набагато приємніше. До робіт були залучені спонсори: сільська рада, місцеві сільгосппідприємства, Зіньківський "Райавтодор", члени гуртка, та інші небайдужі жителі села. Усі радіють, що разом ми досягли мети. 

На мою думку, щоб гурток став успішним, потрібно мати однодумців. Хоча і в суперечках народжуються унікальні варіанти вирішення проблем. Їх реалізацію потрібно проводити поступово, поетапно. За потребою, необхідно залучати до своїх справ органи влади і самим впливати на них. Саме тоді проблеми громади будуть вирішуватися швидше і ефективніше.
 
Показово, що аналогічний гурток діє й у селі Лютенські Будища, у якому об`єднались 12 осіб, які також працюють над вирішенням проблем ямкового та поточного ремонту сільських вулиць. Керівник гуртка - Корнійко Сергій.
 
Раїса Слинько, гурток «Надвечір`я», с. Лютенські Будища, Зіньківського району Полтавської області:

- Наш гурток займається народною творчістю. Ми співаємо, танцюємо,  організовуємо вистави, концерти.

До його складу входить 12 людей. Збираємось раз на два тижні – у п’ятницю.  В основному,  це жінки, але до нас приходять і два чоловіки. Намагаємось залучати молодь. У нас гурток, а у молоді - вокальний ансамбль. Ми спільно проводимо тематичні вечори. Хоч ми і не включаємо їх у свій гурток, але контактуємо і співпрацюємо на рівні проведення спільних заходів.

Нових членів ми залучаємо шляхом особистого спілкування і запрошення на наші зібрання і концерти. Людина приходить, бачить наші успіхи і долучається сама, якщо її це дійсно цікавить.

Звісно, нам хотілось би, щоб у гуртку було  більше чоловіків. Особливо їх не вистачає  на масових заходах - концертах і вечорах.  

До складу гуртка входять і бібліотекар, який нам допомагає у визначенні тематики заходів, і художній керівник - молода людина, яка, власне, робить постановки та організовує наші виступи, і директор Будинку культури. Тому допомоги зі сторони не потребуємо, через те, що всі гуртківці - фахівці, мають спеціальну освіту, закінчили культосвітнє училище і мають можливість впливати на нашу роботу, допомагати, коли є потреба.
 

 
Читайте посібник  «Навчальні гуртки» з серії «Технології соціальних змін». У виданні ви зможете знайти детальний опис методу навчальних гуртків, рекомендації для керівників гуртків, техніки правильного використання навчальних матеріалів та інше. З використанням описаних у книзі методів та технік навчальні гуртки зможуть стати справжнім рушієм розвитку громади.
Замовити примірник книги можна за телефоном (044) 296 1052 або за електронною адресою info@gurt.org.ua.
 
 
 
 
 
Проект «Громадянська просвіта для успішної громади» впроваджується Ресурсним Центром ГУРТ,  за фінансової підтримки Forum Syd (Швеція) у співпраці з Studieförbundet Vuxenskolan (SV, Швеція).
 
Увага! Копіювання доступне лише для зареєстрованих користувачів порталу ГУРТ. Реєстрація займає менше однієї хвилини. 
 
 

0 Comments

Add new comment